ALL DAY REGEN ND [ 9-22]

Niedziela, 22 lipca 2012 · dodano: 22.07.2012 | Komentarze 7

Hi,

"A siódmego dnia odpoczął"

Licytuję na allegro używanego samsunga avillę .. jak kupie po taniości prawie nowy model za 100 zł + przesyłka to będzie więcej zdjęć na moim blogu ;] .. na ostatnim wypadku w moim telefonie pękła szybka

2 CZĘŚĆ ARTYKUŁU [ GOSPODARKA TŁUSZCZOWA ]

[ UWAGA ]

Będę usuwał nic nie wnoszące komentarze obrażające bądź oczerniające moją osobę. Ten blog prowadzę dla siebie i opisuje w nim co mi się wydaje. Nic nie musi być prawdziwe, ale wszystkie kretyńskie komentarze typu : Skąd On może to wiedzieć .. będę usuwał .. skąd mogę wiedzieć co mi się wydaje ? Też pytanie

W poprzednim artykule dowiedzieliśmy się, że organizm ludzki, a tym szczególniej kolarz korzysta z dwóch źródeł energii : gospodarki glikogenowej i gospodarki tłuszczowej.

Wiemy, że oba źródła pozyskiwania energii mają swoje plusy i minusy :

:: GOSPODARKA GLIKOGENOWA ::

PLUSY

1 g węgla = 4 kcal
a) łatwiejsza w spalaniu [ w rezultacie można spalić więcej w tym samym czasie aniżeli w tłuszczowej ]

b) Możliwość osiągnięcia ogromnego tętna np moje HR MAX 195 tylko na glikogenie
[raczej po 5 h jazdy nie zdarza mi się osiągnąć HR MAX ]

MINUSY

a) Problem z magazynowaniem [ mi starcza na max 3:30 h jazdy ]

b) zwiększa wagę kolarza { dla ułatwienia - mięśnie szybkoskurczliwe będę nazywał mięśniami sprinterskimi a mięśnie wolnoskruczliwe mięśniami górskimi } [ glikogen zmagazynowany w mięśniach sprinterskich znacznie zwiększa wagę kolarza w porównaniu do chudych mięśni górskich gdzie tłuszcz magazynowany jest w całym ciele]

:: GOSPODARKA TŁUSZCZOWA ::

MINUSY

trudniejsza w pozyskaniu [ w początkowej fazie treningu spalanie tłuszczy jest znikome .. gospodarka tłuszczowa potrzebuje czasu na rozpędzenie się ]

większe straty energetyczne [ mimo iż z 1g tłuszczu uzyskamy 9.1 kcal to aby spalać tłuszcze potrzebujemy cukrów .. energii, ponieważ jest to trudny proces .. ponadto wymagane jest ogromna ilość tlenu ]

PLUSY

łatwość w magazynowaniu [ chude mięśnie górskie mają małą masę, lekki tłuszcz magazynowany jest w całym ciele .. nawet najchudsza pała jak mój nowy idol MARCO PANTANI 56 kg 172 cm posiada minim 10.000 - 13.000 kcal w zmagazynowanym tłuszczu pod wątrobą, pod sercem etc .. tłuszcz jest lżejszy niż mięśnie z glikogenem ]

Podsumowując powyższe zestawienie możemy stwierdzić, że mięśnie sprinterskie pozwalają osiągnąć znacznie większą chwilową moc aniżeli tłuszcze .. zmagazynowany w mięśniach glikogen jest w stanie w tym samym czasie się szybciej spalić aniżeli tłuszcz dlatego może się go spalić więcej .. efektem końcowym jest np. 72 km/h na finishu Marka Cavendisha a przecież nikt jeszcze nie widział Contadora finishującego na flat terrain.

Nikt także nie widział Cavendisha finishująceo na high mountain terrain .. nie dość, że On inwestuje w gospodarkę glikogenową która się kończy u mnie po 3:30 h a u Niego nie wiem kiedy ale na pewno dużo wcześniej niż po 8 h i ponadto zmagazynowany glikogen w Jego mięśniach ma znacznie większą masę niż Contadora dlatego góra ciągnie go mocniej w dół dyskwalifikując w górskich etapach

Contador natomiast jest typowym chudym góralem który nie inwestuje w gospodarkę glikogenową .. posiada lekki tłuszcz zmagazynowany wewnątrz ciała który na pewno starczy mu na cały wyścig nie mówiąc o suplementacji w trakcie wyścigu

Nigdy nie jest tak, żeby ktoś korzystał tylko i wyłącznie z jednego typu energii .. zawsze organizm wykorzystuje obie gospodarki do wytworzenia energii .. glikogenowa i tłuszczową współpracują .. jednakże to od Ciebie kolarzu zależy w który typ gospodarki Ty będziesz inwestował i do którego masz predyspozycje

Zależnie od budowy ciała w spoczynku każdy z nas w innym stopniu korzysta z każdej gospodarki .. w spoczynku osoby chude lepiej korzystają z gospodarki tłuszczowej a bardziej umięśnione z gospodarki glikogenowej

Nie mam pojęcia od czego to zależy ale to wszystko jest ze sobą powiązane .. jeśli jesteś chudy bez stosowanie żadnej diety to znaczy, że Twój organizm preferuje gospodarkę tłuszczową .. pozyskuje w większym stopniu energię z tłuszczy dlatego potrzebujesz mniej jeść .. tłuszcz zjedzony dzisiaj nie trawi się ino odkłada w postaci tkanki tłuszczowej, a do pozyskania energii palona jest odłożona tkanka tłuszczowa [ tak przeczytałem, nie jestem pewny, ale wydaje się sensowne ]

Osoby grubsze albo umięśnione to jeden pies .. żeby zdobyć masę musisz posiadać tłuszcz tudzież dodatni bilans kaloryczny - więcej zjadać niż spalać

W rezultacie osoby z tendencją do tycia słabiej korzystają z gospodarki tłuszczowej, a lepiej z glikogenowej która jest bardziej kaloryczna i muszą więcej jeść zdobywając większą masę

Wnioskiem z tego jest, że osoby które preferują gospodarkę tłuszczową mają duży problem ze zdobyciem masy, a osoby preferujące gospodarkę glikogenową mają problem ze spaleniem mięśni ..

Odnosząc to wszystko do kolarstwa możemy podejrzewać, że po prostu jedni ludzie mają genetyczne większe szanse na bycie sprinterem, a drudzy mają genetycznie większa szanse na bycie góralem .. albo ogromną chwilowa moc glikogenowa albo stabilna długotrwała moc tłuszczowa ..

W następnym artykule jeszcze parę słów o połączeniu gospodarki glikogenowej + tłuszczowej oraz to co mnie najbardziej interesuje czyli dieta .. zrobiłem kalkulator kalorii, węgli, białek i tłuszczy w postaci strony internetowej ale na razie nie ma możliwości logowania i tworzenia kont bo jeszcze się tego nie nauczyłem w django .. także kalkulator jest postawiony na stronie internetowej ale korzystać mogę z Niego tylko ja ;] .. gdy nauczę się systemu logowania w django udostępnię dla wszystkich kalkulator

Działa prosto .. wpisujesz co jadłeś i ile w kg przez cały dzień, a dostajesz ile kcal ile węgli ile tłuszczy ile białek oraz procentowy udział każdego z nich w kcal .. dla mnie świetne narzędzie .. np wczoraj mój udział był 6000 kcal - 60.4% węgle 11.4 % białka 28.2 % tłuszcze